یادداشت های یک جوان انقلابی

راه همت، راهی به وسعت آسمان است، قدم نهادن در این راه، همتی مردانه میخواهد

یادداشت های یک جوان انقلابی

راه همت، راهی به وسعت آسمان است، قدم نهادن در این راه، همتی مردانه میخواهد

اگر انسانهایی که مامور به ایجاد تحول در تاریخ اند از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند دیگر تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد. (سید شهیدان اهل قلم)
قلم به دست گرفته ام تا بنویسیم، از حق و حقیقت، شاید به مذاق تلخ بیاید اما سیاه نمایی نمیکنم، مینویسم از آنچه فکر میکنم باید بنویسم، از هر آنچه که دیگران نمی نویسند و یا از بیان آن ابا دارند، مهم نیست که در چشم خلق چگونه دیده شوی، مهم محبوب خالق بودن است. آمده ام تا جزئی از فلقی باشم که پیش از طلوع خورشید عدالت بر پهنه آسمان نشسته است.
دیر یا زود ظهور اتفاق خواهد افتاد، مهم این است که تو در آن چه نقشی داشته باشی و از آن مهمتر این است که بدانی تا حسین نیست مسلم فرمانده کل قواست..

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است

امام خامنه ای

آقای من سلام.

اول مرا ببخش که انقدر خودمانی شدم و وجود سراپا تقصرم را حبیبتان نامیدم و باز هم ببخش که جسارت کردم و غریبتان نامیدم!

میدانم این روزها چه حال و روزی دارید، میدانم چه غصه هایی در دل مهربانتان لانه کرده و این روزهای سیاه گویا تمامی ندارد. خاک بر دهان من که چنین اوصافی را به زبان قلم می آورم و از این غم قالب تهی نمیکنم. وقتی میبینم که چگونه تیتر میزند نجس پاره شیطان که ،پا گذاشتند بر روی کلام ولایت میخواهم بنشینم و زار زار گریه کنم بر غربتتان. اما آقا جان، مولایمان علی(ع) به یادم می آید و مظلومیت بی انتهایشان، قلبم تسکین می یابد و بیشتر بر خدا توکل میکنم.

این را خوب میدانم که شکر نعمت نعمتم افزون کند و کفر نعمت از کفم بیرون کند و این را نیز میدانم که ماهی تا در آب زندگی میکند قدر آب را نمی داند و زمانی به قدر و ارزش آب پی میبرد که دیگر آن را از دست داده است. مولایمان علی(ع) که وصی و جانشین برحق حضرت رسول(ص) و معصوم از هر معصیت و خطا بود و از همه مهمتر مستقیم منسوب شده خداوند ، بدون مقبولیت مردم خانه نشین شد و کشتی حکومت دینی به گل نشست، اما نه اینجا کوفه است و نه ما کوفیان ، این ماییم و حمایت تا پای جان از علی زمانمان.

خدا میداند که با نگاشتن این جملات بغض گلویم را میفشارد و تاب مقاومت را از تنم میرباید اما مولا جان ممنون که مارا قابل دانستید و فرمودید که با ما از بداخلاقی ها و بی معرفتی های خواص میگویید و درد دل میکنید، ممنون که سر به چاه غربت فرو نمیبرید و مارا لایق میدانید برای بازگو کردن غم ها و دغدغه هایتان.

این روزها فضا فضای بی اعتمادی مردم به مسئولان است، مسئولینی که درباره شان چه فکر میکردیم و چه شدند، اما مردم در روز جشن پیروزی انقلاب با استقبال بی سابقه از این جشن و خلق حماسه ای دیگر نشان دادند که تا پای جان به پای نظام و رهبرشان ایستاده اند و دوباره این مردمند که به خواص بی خاصیت درس بصیرت و ولایت مداری میدهند.

خائن که شاخ و دم نداد! خیانت هم در رده شرک و کفر طبقه بندی دارد، خیانت یا از سر جهالت است و یا از سر عناد که اگر از سر عناد با نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد که دیگر فاتحه اش را باید خواند. مگر نفرمودید از امروز تا روز انتخابات هرکس فضای کشور، احساسات مردم را در جهت اختلاف افکنی تحریک کند به کشور خیانت کرده است؟! چه کردند آقایان؟! چگونه ادعاهای ولایت مداری شان را ثابت کردند؟! چه مجلس، چه دولت و چه دستگاه قضا هرسه بازنده این مجادلات بودند و برنده اصلی دشمنان قسم خورده این مردم و انقلاب.

مردم بحمدالله بصیرند، هوشیارند میبینند چه کسانی دغدغه شان جنگ قدرت است، میبینند چه کسانی برخلاف جریان انقلاب و نظام و رهبری در حال حرکت اند و سنگ خود و دوستانشان را به سینه میزنند. مردم میدانند چه کسانی به این نظام، به خون شهدا، به آرمانهای انقلاب خیانت کردند و بعد این تاریخ است که درباره این بداخلاقی ها قضاوت خواهد کرد. آقایان تا دیر نشده باید عذر بخواهند و ابراز پشیمانی کنند! بترسند از روزی که صبر علی تمام شود و دست به ذوالفقار ببرد و دودمانشان به باد رود.

سایه تان مستدام ، سرتان سلامت آقا، تا خدا و امام زمان(عج) را دارید، تا این مردم انقلابی و همیشه در صحنه را دارید و تا بسیجیان جان بر کفتان را دارید غصه نخورید، تا آخرین قطره خونمان به پای شما و نظاممان خواهیم ماند با هیچ احدی عقد اخوت نبسته ایم و در این راه از هیچ هزینه ای دریغ نخواهیم کرد. کافی است لب تر کنید!

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۱ ، ۰۰:۲۵
عبد الحسین(ع)

حجت الاسلام پناهیان

در یادداشت قبلی مربوط به جنگ نرم و تاتیک های مقابله با جنگ نرم دشمن با اشاره به حربه های دشمن برای ایجاد جنگ روانی و مقابله نرم و به قولی فرهنگی با آرمانهای والای انقلاب اسلامی ایران بر لزوم استفاده از ابزارهای جنگ نرم توسط نیروهای انقلاب تاکید شد. اگر میخواهیم در این جنگ دست پر و سربلند باشیم و به توفیقاتی در مقابله با صف آرایی عظیم ، منظم و هدفمند دشمن برسیم ناگزیریم تا از ابزارهای جنگ نرم استفاده کنیم. دیروز سلاحمان در مقابل دشمن بعثی توپ و تانک بود و امروز سلاحمان از جنس قلم و وبلاگ و رسانه است.

یکی از مهمترین ابزارهای جنگ نرم که دشمن هم به خوبی از آن بهره میبرد ابزار سینما ست. امروز هالیوود اصلی ترین نقش جهت دهی خودآگاه و یا ناخودآگاه به اذهان جهانیان را ایفا میکند و این ما هستیم که در مقابل چنین ابزار قدرتمندی تقریبا فلج مانده ایم. به جرعت میتوان گفت هیچ حرفی برای گفتن در این زمین نداریم. به قول استاد بزرگوار حاج آقا پناهیان هرکس دوزر انقلاب ما ، انقلاب داشت در این 30سال سه هزار فیلم و سریال برای معرفی به مردم جهان ساخته بود، اما ما حتی در معرفی انقلابمان به مردم خود و خصوصا نسل سوم انقلاب عاجزیم.

حجت الاسلام پناهیان با آن شور انقلابی و نظریات علمی و موشکافانه ای که نسبت به مسائل فرهنگی و چالشهای انقلاب اسلامی دارند اخیرا در برنامه ای تلوزیونی به تشریح مسئله سینما و سینماگر دینی و نیاز جبهه انقلاب اسلامی برای به خدمت گرفتن این ابزار قدرتمند اشاره کرده اند که پیشنهاد میکنم از کلام ارزشمند ایشون بهره مند شوید.

به گزارش رجانیوز، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در این برنامه با تاکید بر تناسب ذاتی میان سینما و دین گفت: وقتی این دو به هم برسند، این سینماست که بیشتر بهره می‌برد، دین را از طریقی غیر از سینما هم می‌توان منتقل کرد، هرچند که ممکن است سخت‌تر باشد اما عوامل مختلفی وجود دارند که دست به دست هم می‌دهند و باعث فراگیر شد دین خواهند شد.

وی با بیان اینکه سینما می‌تواند این مسیر را تسریع و تسهیل کند، افزود: اما سینما بیش از اینکه به دین خدمت کند به خودش خدمت خواهد کرد، زیرا دین نگاه عمیق و در عین حال زیبا به سینما می‌دهد.

دین می‌تواند سینما را رونق بیشتری دهد

این کار‌شناس مسائل فرهنگی اظهار داشت: اگر سینما برای عده‌ای وسیله‌ای است برای سرگرمی، دین می‌تواند این وسیله را رونق بیشتری ببخشد و یا اگر سینما برای عده‌ای وسیله‌ای است برای نشان دادن روابط عاطفی، دین می‌تواند این روابط عاطفی بین انسان‌ها را تقویت ببخشد.

پناهیان ورود دین به عرصه سینما را به منزله تک ساحتی شدن سینما ندانست و تاکید کرد: وقتی سینما دینی شود، سمت و سوی الهی پیدا خواهد کرد، نه اینکه بخشی از زندگی را مورد غفلت قرار دهد، بخشی از عواطف و احساسات را نگاه نکند، بخشی از درگیری‌های انسان را بی‌توجهی کند. بلکه زاویه دید را تغییر می‌دهد و اتفاقا سینماگر دینی باید تمام اجزای زندگی را مورد توجه قرار دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سینماگر علاوه بر حکمت و صفای باطنی باید دارای هوشمندی و ذکاوت فوق‌العاده‌ای باشد، افزود: هوشی که در یک کارگردان و فیلمنامه نویس ـ که در بسیاری مواقع این دو حرفه در یک فرد تجلی پیدا می‌کند ـ مورد نیاز است، بسیار زیاد‌تر از دیگر هنرهاست، حتی بیشتر از هوشی است که ما در دانشگاه‌ها و رشته‌های فنی نیاز داریم.

معرفت یک کارگردان باید از یک عالم دینی هم بیشتر باشد

به گفته وی کارگردانی حرفه‌ای است که باید معرفت زیادی داشته باشد، حتی باید معرفتش از یک عالم دینی بیشتر باشد یا حداقل با‌‌ همان معرفتی که دارد، نگاهی تیزبینانه به امور داشته باشد.

پناهیان با بیان اینکه برخی از سینماگران ما مسلمان هستند اما انقلابی نیستد، گفت: شما اگر فیلم خوب می‌خواهید نیازی ندارید که سینماگر انقلابی باشد، اما اگر فیلم انقلابی بخواهید نیاز دارید که سینماگرتان حتما انقلابی باشد.

این کارشناس مسائل هنری شهید آوینی را یک سینماگر انقلابی توصیف کرد و افزود: او قبل از اینکه به هویت صنفی خودش عشق بورزد، به هویت انقلابی‌اش عشق ورزید.

سینماگر انقلابی به دنبال اصلاحات حداقلی نیست

وی ادامه داد: سینماگر انقلابی دنبال رفورم و اصلاحات حداقلی نیست، دنبال دیدن عوامل سطحی مشکلات مردم نیست، به ریشه‌ها نگاه می‌کند و در حد معقول سعی در ریشه کن کردن آن‌ها می‌کند، سینماگر انقلابی به همه مردم عشق می‌ورزد و برای همه آن‌ها دل می‌سوزاند، سینماگر انقلابی در تنهایی‌هاش برای فقرا اشک می‌ریزد، سینماگر انقلابی برای کسانی که با خدای او و حسین او نیستند گریه می‌کند.

پناهیان با بیان اینکه ساخت اثر انقلابی نیاز دارد که انسان در درون خودش آتش گرفته باشد، تصریح کرد: شهید چمران کسی است که خودش آتش گرفته، اصلا اثر هنری ندارد اما خودش اثر هنری است.

این استاد دانشگاه حفظ شأن سینماگر را لازمۀ داشتن «سینمای فاخر» دانست و گفت: برای اینکه به یک سینمای فاخر برسیم باید شأن سینماگران را حفظ کنیم و بالا ببریم و در‌‌ همان سطحِ بالا به مردم معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع از یک سو انتظار مردم از سینماگر را بالا می‌برد و از سوی دیگر انتظار خود سینماگران هم از خودشان بالا‌تر می‌رود و اگر بخواهیم منتظر رشدی باشم، این رشد باید در بستر این تکریم صورت بگیرد.

سینماگر یک شبه فیلسوف است

پناهیان با بیان اینکه واقعا سینماگر یک شبه فیلسوف و بلکه بالا‌تر از یک فیلسوف و یک انسان اندیشمند و بلکه بالا‌تر از یک انسان دانشمند است، اظهار داشت: کسی که فراوانی دانش دارد، حتما نباید اندیشمند باشد و توان استفاده از آگاهی‌ها برای رسیدن به نتایج جدید نداشته باشد اما بنا به قراردادی که در این بحث مطرح می‌کنیم، شاید بتوانیم اصطلاح اندیشمند را عمیق‌تر از اصطلاح دانشمند تلقی بکنیم.

این کارشناس مسائل هنری با تاکید بر اینکه ما باید انتظارمان را از سینماگران بالا‌تر ببریم تا افراد فرهیخته به این عرصه ورود پیدا کنند، گفت: اگر بخواهیم به یک سینمای دینی و سینمای انقلابی برسیم باید این باور را در جامعه نهادینه کنیم که سینماگر باید فردی عمیق باشد.

به گفته وی یقینا یک سینماگر آگاهی‌های فردی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و نگاه عمیق تاریخی باید داشته باشد تا بتواند در این عرصه فعالیت کند.

قدرت تحلیل و آینده‌نگری یکی از خصوصیات سینماگر انقلابی است

پناهیان دارا بودن قدرت تحلیل و آینده نگری را یکی از خصوصیات یک سینماگر انقلابی دانست و افزود: در عرصه اندیشه، سینماگر انقلابی باید قدرت تحلیل، به ویژه آینده‌نگری داشته باشد و نمی‌شود یک انقلابی آینده‌نگر نباشد چرا که اگر یک انقلابی آینده‌نگر نباشد، در قضاوت‌هایش دچار اشتباه و خمودگی می‌شود و حساسیت‌هایش کم می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حضرت امام(ره) وقتی خواستند فردی را که به عنوان جانشنین ایشان مطرح بود عزل کنند، گفتند که "شما فرد ساده لوحی هستید." یک انقلابی نباید ساده باشد، باید هوشمند باشد، باید دست همه سیاستمداران فریبکار عالم را بخواند، آثار عملی و نهایی و تمام تئوری آن‌ها را درک کند، اگر یک سینماگر بخواهد انقلابی باشد، در تحلیل، باید نقد دموکراسی در مشتش باشد، که این دومینویی است که آغاز شیرینی دارد اما در ‌‌نهایت به ویرانی منجر می‌شود و در واقع این قدرت بصیرت عمیق است که می‌تواند از یک فرد، سینماگر انقلابی بسازد.

سینماگر انقلابی باید استقلال روحی داشته باشد

وی ویژگی دوم یک سینماگر انقلابی را داشتن «استقلال روحی» خواند و با بیان اینکه یک هنرمند انقلابی نمی‌تواند استقلال نداشته باشد، گفت: هنرمند انقلابی حتی باید در تشویق و تنبیه دوستانش هم باید استقلال داشته باشد، یعنی زخم زبان خوردنش هم باید ملس باشد و از سرزنش نترسد.

پناهیان در عین حال خاطرنشان کرد: این به معنی بی‌اعتنا بودن به انتقاد دیگران نیست، بلکه منظور عدم پذیرفتن تاثیر منفی و یا حتی مثبت از این تشویق‌ها و تنبیه‌هاست و اگر این استقلال روحی نباشد، متاثر از انتقاد‌ها برای راضی نگاه داشتن همه، دست به تعدیل انقلاب و عقاید خودش می‌زند.

این استاد دانشگاه سومین خصوصیت مهم سینماگر انقلابی را دوستی و دشمنی دانست و گفت: نمی‌شود با بشریت دوست بود اما نسبت به دشمنان بشریت بی‌تفاوت بود.

وی اظهار داشت: وقتی به تعریف امام درباره هنر نگاه می‌کنید، به بُعد نفرت از سرمایه‌داران ظلم و ستم اشاره می‌کند و این طبیعی است که هنرمندان به خوبی‌ها و زیبایی‌ها علاقه و عشق دارند، اما هنرمند انقلابی، نسبت به آنچه باعث از بین رفتن این زیبایی‌ها و خوبی‌ها می‌شود، نفرت دارد.

حضور انقلابیون در سینما مهم‌ترین وظیفه آنهاست

پناهیان با تاکید بر اینکه حضور انقلابیون در عرصه سینما را از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف آن‌ها است، گفت: اگر انقلابیون حضور در عرصه سینما را وظیفه اصلی خود تلقی نکنند، وضع سینما درست نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین صادرات جامعه و کشورما، صادرات معنویت و معرفت است که باید به وسیله این ابزار صادر شود، گفت: بزرگ‌ترین صادرات ما نفت نیست و ضروری‌ترین امور، تکنولوژی‌های سخت نیست بلکه بزرگ‌ترین مزیت نسبی ما محصولات معنوی و فرهنگی ماست که باید از طریق همین تکنولوژی‌های نرم رسانه‌ای به عالم منتقل شود.

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۱ ، ۱۷:۰۷
عبد الحسین(ع)

 بیداری اسلامی

از همان روزهای ابتدایی نهضت مردمی انقلاب اسلامی ایران ، اصلی ترین شعار فعالان و انقلابیان و بویژه حضرت امام خمینی(ره) دفاع از حقوق مظلومان عالم و مخصوصا مسلمانان جهان و فلسطین بود و هنوز هم با گذشت 34سال از پیروزی انقلاب نه تنها این شعار ها و ادعاها تغییر نکرده، بلکه با پوشاندن جامه ی عمل به آن شعار ها توسط مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران این موضع تثبیت شده است. مهمترین هدف ایران در مقابله با مسلمانان دنیا تقویت اتحاد آنان در مقابل استکبار جهانی و دشمنان اسلام است. در این یادداشت سعی داریم موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جریانهای اسلام گرا و یا مدعیان اسلام را بیان کنیم و نقش جمهوری اسلامی ایران در اتحاد مردمان مسلمان دنیا بررسی کنیم.

 

اولین جریان اسلام گرا که همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، جریان مقاومت میباشد. مقاومت فلسطین و لبنان تنها جریانی است که بیش از همه قدرت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است و در تمامی این سالها مورد حمایت مستقیم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. یک تعبیر غلطی که در این حمایت در اذهان بوجود آمده این مسئله بوده است که این جریان به دلیل شیعه مذهب بودنشان مورد حمایت ایران قرار دارند، در صورتی که مردم فلسطین عمدتا سنی مذهب هستند اما مسئله فلسطین مسئله تمام جهان اسلام است و وظیفه دفاع از برادر دینی همواره واجبی برگردن همه مسلمانان دنیاست، گرچه عده ای که به اسلام آمریکایی ایمان دارند نتنها با بی تفاوتی مانع جنایات اسرائیل نمیشوند، بلکه با خوش خدمتی به این شیطان بزرگ او را در رسیدن به اهداف شومش که شامل در کام نابودی کشیدن خود آنان نیز میشود یاری میدهند. همه از خدمات ارزشمند ایران به این جریان و نقش حمایتی که در جبهه ضد اسرائیلی مقاومت ایفا میکند مطلعیم و رهبر معظم انقلاب هم به این نکته اشاره فرمودند که از این به بعد هم هرکجای عالم عده ای پرچم مبارزه علیه رژیم نامشروع اسرائیل بلند کنند ما حمایتشان میکنیم و هیچ اباعی در بیان این مسئله نداریم.

 

دسته بعدی جریان اخوان المسلمین است که از قدیمی ترین جریانات اسلام گرای عربی به شمار میرود. اخوان المسلمین در ابتدا از جریانات تندرو سلفی به شمار میرفت که به مبارزات مسلحانه اش شناخته میشد اما به تدریج با ورود به سیاست مواضع معتدل تری را پیش گرفت. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نقاط مشترکی که با این جریان اسلام گرا دارد اختلافای نیز دارند. مهمترین نقطه اشتراک این جریان و جمهوری اسلامی ایران مسئله فلسطین و ضدیت با اسرائیل است، اما از آن طرف رابطه دوستانه ایران و سوریه همان نقطه اختلاف ما با اخوان المسلمین است. این رابطه کدورت اخوانی ها و سوریه به سالهای دور باز میگردد و حتی سابقه درگیری بینشان وجود داشته است. این مسائل اختلافی برای اخوانی ها بیش از وحدت مسلمین جهان اهمیت دارد و این به ضرر تمام مسلمانان تمام میشود. گفتنی است اختلاف نظر ما بر سر سوریه با اخوان المسلمین مانع حمایت ما از این جریان نبوده است و چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب مصر همواره جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از این جریان اسلام گرا اعلام داشته و از رئیس جمهور اخوانی مصر حمایت کرده است.

دسته آخر که بسیار مشکوک است و نمیتوان با قاطعیت آنان را اسلام گرا خواند چرا که هیچ مسلکی از آنان با اسلام مطابقت ندارد، جریان های تندرو سلفی است که برجسته ترینشان را جریانی موسوم به القاعده میتوان نام برد که چندین عملیات تروریستی بزرگ دنیا را به عهده گرفته اند. این جریان که علاوه بر شیعیان فرقی از اهل تسنن را هم تکفیر یا رد کرده اند به تکفیری نیز مشهورند. سلفی ها به سه دسته تقسیم میشوند، سلفی های سنتی یا وهابی ها که در خاندان آل سعود جا دارند. دسته بعد سلفیان علم گرا هستند که بیشتر به درس و بحث میپردازند و در مراکز علمی و مذهبی فعال اند و دسته آخر سلفیان جهادی که بیشتر از عوام الناس و طبقه محروم جامعه سرچشمه میگیرند و به علت سطح سواد بسیار پایین و محرومیت های مالی تحت تاثیر تفکرات تندرو تکفیری عالمانشان و سخنان احساسی آنان دست به جنایات و حملات مسلحانه میزنند. اسامه بن لادن که چندی پیش وسط نیروهای آمریکایی کشته شد از نمادهای این گروه به شمار میرود. این دسته از سلفیان تندرو که با وعده های پوچ اخروی سرانشان دست به چنین جنایاتی میزنند عمدتا از طبقه های محروم و تهی دست کشورهای پاکستان و افغانستان و عراق و سوریه هستند. جمهوری اسلامی ایران همواره این گروه را تروریست خوانده و مقابلشان ایستاده است و هرگز آنان را مسلمان نمیداند. به عقیده ما این جریان توسط خود آمریکایی ها و برای برهم زدن وحدت مسلمین و بدنام کردن آنان حمایت میشود.

 

همانطور که در اعتقاد ما مسلمانان و مخصوصا جمهوری اسلامی ایران که به عنوان ام القری جهان اسلام مطرح است وجود دارد دفاع از مظلوم و حمایت از تمام مسلمانان و حفظ وحدتشان از همه چیز برای ما در مقابله با ابرقدرت ها و مستکبران جهان مهمتر است و همواره ثابت کرده ایم که در حمایت از این آرمانها از هیچ عملی مضایقه نخواهیم کرد.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۱ ، ۲۳:۲۴
عبد الحسین(ع)